‘Begrijpend lezen’: geen vak, maar denkvaardigheid!

donderdag 02 mei 2019 @ 00:00 – Tekst


test rik 2

dinsdag 07 mei 2019 @ 00:00 – test rik 2


Netwerkbijeenkomst Taalcoördinatoren

woensdag 12 juni 2019 @ 15:3019:00 – Voor: Taalcoördinatoren Kosten: € 125,- p.p per bijeenkomst (inclusief diner) Docenten: Harald Weessies, Tjalling Brouwer Algemeen Als vervolg op de opleiding tot taalcoördinator zijn we op verzoek van oud-deelnemers gestart met het ‘netwerk taalcoördinatoren’. Aan oud-deelnemers, en geïnteresseerde leerkrachten die bij een andere erkend opleidingsinstituut een opleiding tot taalspecialist of –coördinator hebben gevolgd, bieden we […]


Netwerkbijeenkomst Taalcoördinatoren

woensdag 18 september 2019 @ 15:3019:00 – Informatie volgt.


Opleiding Taalcoördinator

vrijdag 27 september 2019 t/m vrijdag 29 mei 2020 @ 09:0016:00 – Opleidingsdata Vrijdag 27 september 2019 Vrijdag 01 november 2019 Vrijdag 29 november 2019 Vrijdag 10 januari 2019 Vrijdag 14 februari 2020 Vrijdag 13 maart 2020 Vrijdag 10 april 2020 Vrijdag 29 mei 2020 Introductie Het taalonderwijs bestaat uit een groot aantal subdomeinen, die allemaal hun eigen leerstofopbouw en vaak ook weer een eigen didactiek kennen. […]


School – taal – woorden : woordenschat!

woensdag 02 oktober 2019 @ 09:3012:00 – Introductie Op school leren leerlingen taal; ze leren lezen en schrijven, en bij alles gebruiken ze woorden. In gesproken en geschreven taal, op school en daarbuiten. De taal op school is anders dan thuis. De juf of meester gebruikt andere woorden dan papa of mama. Woorden in een taal die leerlingen nodig hebben om te […]


Pop en spel

woensdag 30 oktober 2019 @ 14:0016:30 – Introductie Jonge kinderen zijn dol op handpoppen. Niet verwonderlijk dus dat er in veel kleuterklassen minimaal één handpop te vinden is. In deze workshop leer je hoe je je leerkracht- en popvaardigheden bij het interactief voorlezen kunt versterken middels bestaande handpoppen en poppen die je letterlijk bij de hand hebt. Je leert ook van ‘sprommel’ […]


‘Begrijpend lezen’, geen vak, maar denkvaardigheid!

vrijdag 22 november 2019 @ 14:3017:00 – Introductie Begrijpend lezen is geen vak en geen leerlijn. Desondanks is begrijpend lezen het fundament onder vrijwel alle schoolse vaardigheden. Het doel is om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van vaardigheden om teksten te begrijpen. Dit geldt zowel voor gesproken als geschreven teksten. Deze vaardigheden noemen we denkvaardigheden. In de masterclass laten we zien […]


Netwerkbijeenkomst Taalcoördinatoren

woensdag 08 januari 2020 @ 15:3019:00 – Informatie volgt.


Rijm en klank met juf Ank

woensdag 04 maart 2020 @ 14:3017:00 – Introductie Een goed, effectief en betekenisvol beredeneerd aanbod voor het fonologisch/fonemisch bewustzijn en het alfabetisch principe (letteraanbod) is van cruciaal belang om kinderen een goede lees- en spellingstart te geven in groep 3. Hoe kom je tot een goed en speels zelf beredeneerd aanbod of hoe optimaliseer je het aanbod vanuit kleutermethodes? Doel van deze […]